Show

Всеукраїнська інтерактивна онлайн-конференція “Актуальність і перспективи онлайн-навчання держслужбовців”

4 червня 2020 року відбулася відкрита всеукраїнська інтерактивна онлайн-конференція “Актуальність і перспективи онлайн-навчання держслужбовців”. Учасники обговорили основні аспекти оптимізації процесу навчання представників державного сектору в режимі онлайн, проблем підвищення ефективності online-тренінгів та механізмів контролю знань, можливі стимули та мотивації до використання дистанційного навчання.

До обговорення долучилися керівники та працівники всіх профільних закладів і установ, які залучені у процес підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування України, представники навчальних веб-платформ, викладачі, працівники державних органів та органів місцевого самоврядування, представники ОТГ.

Проект реалізовано Центром підвищення кваліфікації при Київській ОДА (Регіональним центром підвищення кваліфікації Київської області) за підтримки Центру міжнародного приватного підприємництва (CIPE).

З вітальним словом виступив перший заступник Голови НАДС Володимир Купрій. Він розказав учасникам про те, які перспективи розвитку вбачає НАДС з цього напрямку.

Крім того він зауважив, що у 2020-му році Національне агентство розглядає можливість збільшення кількості кредитів за дистанційне навчання, закликав провайдерів активно залучати до процесу вітчизняні платформи та в подальшому – виробити пропозиції щодо розробки власної всеукраїнської системи, яка буде  адаптована саме до потреб державної служби України.

Модератором дискусії виступив залучений експерт CIPE з питань навчання державного сектору, директор Центру перепідготовки та підвищення кваліфікації при Київській ОДА Сергій Лукін. Він презентував результати опитування, проведеного протягом квітня – травня 2020 року за участю профільних установ, що спеціалізуються на підвищенні кваліфікації та професійному навчанні державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування України (повний текст аналітичного звіту: https://bit.ly/CIPE_report).

Своїм баченням щодо проблем та перспектив впровадження дистанційного навчання поділилася директор Волинського обласного центру перепідготовки та підвищення кваліфікації Тетяна Литвиненко. Вона зазначила, що, фактично, перша зустріч директорів центрів за ініціативи Сергія Лукіна, організована в рамках проекту, стала для більшості колег поштовхом до активної роботи в цьому напрямку. Вона наголосила, що необхідними компонентами є наявність матеріально-технічної бази, навчання працівників, викладачів і слухачів роботі з новими програмами і платформами, проте це приносить позитивні плоди.

Керівник експертної групи з питань розвитку електронного навчання Генерального департаменту з питань професійного розвитку державних службовців НАДС Людмила Рикова наголосила, що наразі вносяться зміни до нормативно-правової бази регулювання сфери підвищення кваліфікації. Крім того пані Людмила повідомила, що НАДС розробляє рекомендації, зокрема щодо контролю знань слухачів за дистанційною формою навчання. Зокрема, – що підсумковий контроль знань може бути організований в режимі реального часу.

Співзасновник найбільшої в Україні платформи онлайн-курсів Prometheus Іван Примаченко у своєму виступі зазначив, що платформи відкриті до співпраці та готові розвиватися і розробляти корисні і цікаві курси, які потрібні саме для державної служби, місцевого самоврядування та розвитку ОТГ.

Своїм баченням ситуації поділився і професор Харківського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при Президентові України Антон Меляков. За його словами, існує велика вірогідність того, що чим менше буде проблем зі зв’язком, тим частіше буде виходити на перший план невміння користуватися платформами і програмами, проте це і є головна мета – всебічний розвиток слухачів.

Начальник відділу підвищення кваліфікації ОРІДУ НАДУ при Президентові України Світлана Липовська підняла ще кілька нагальних проблем під час дискусії. Вона наголосила, що відсутність фінансового забезпечення, нерозуміння термінології та особливостей нарахування кредитів дещо ускладнюють процес.

Приємно, що учасники змогли почути думку Володимира Купрія і з цих питань. Перший заступник голови НАДС закликав виходити на зв’язок із платформами та ділитися своїми пропозиціями, розробляти сумісні курси та бачення. “Найближчим часом не буде ресурсів для розробки власних онлайн курсів, – зазначив Володимир. – Тому ми маємо вмонтовувати у свої програми вже готові курси, але при цьому рекомендувати можливі шляхи покращення і їх адаптації під професійні потреби наших слухачів.”

  • Варто наголосити, що термінологічну проблему було також виявлено під час опитування. Тому розробники запропонували своє бачення відмінності двох форм навчання – дистанційна (з використанням онлайн-платформ) і онлайн з використанням засобів конференц-зв’язку (в режимі реального часу).

Професор Національної академії державного управління при Президентові України Вікторія Колтун розповіла про досвід НАДУ в сфері дистанційного навчання та відмітила як мінуси, так і позитивні наслідки. Зокрема те, що дистанційна форма має синергетичний ефект. “У слухачів формуються навички та знання не тільки з тих курсів, що вивчаються, а і самоменеджмент, тайм менеджмент, електронний етикет”, – розповіла професор.

Власним досвідом також поділилася і Катерина Шуварська, менеджер проектів, координатор клубу eDEM аналітично-адвокаційного центру «Львівський регуляторний хаб». Вона наголосила, що основне – навчати людей застосовувати комплексний підхід до навчання.

 

Звісно, дистанційне та онлайн навчання неможливе без технічного забезпечення. Саме тому про технічні аспекти реалізації навчання в інтернеті розповів заступник директора департаменту роздрібних продажів і СМБ компанії “Датагруп” Андрій Онищук. З професійної точки зору він розкрив особливості покриття, причини цифрового розриву. Він окреслив основні проблеми, з якими стикаються користувачі послуг інтернет-зв’язку, та їх залежність від технологій, які використовуються в Україні та згадав про кілька реалізованих проектів компанії, зокрема з Міністерством цифрової трансформації.

Про результати внутрішнього моніторингу ступеня задоволеності слухачів та практичні поради щодо організації дистанційного навчання розказала начальник відділу інформації та міжнародних зв’язків Центру при КОДА Юлія Цесаренко.

Технічним модератором дискусії виступила експерт CIPE Анастасія Баклан. Завдяки її ініціативі під час конференції учасники змогли взяти участь у двох інтерактивних опитуваннях в режимі реального часу: “Проблеми дистанційного та онлайн навчання” та “Перспективи дистанційного та онлайн навчання”. Отримані результати показали відносно схожу картину із результатами, отриманими в ході опитування профільних установ, що ще раз підкреслило актуальність проведеного дослідження та можливість використовувати напрацювання у подальшій роботі.

Конференція стала площадкою для активної і продуктивної дискусії між всіма учасниками. Дуже важливим результатом заходу стало не тільки розуміння проблем та їх обговорення, а й вироблення конкретних практичних рекомендацій. Зокрема ці пропозиції стосуються:

  • особливостей законодавчого унормування процесу дистанційного навчання державних службовців;
  • методології обрахунку годин і кредитів, отримуваних слухачами за дистанційне (самоосвіта) та онлайн (в режимі реального часу) навчання;
  • використання готових курсів, різних платформ та засобів конференц-зв’язку.

Усе це дозволить вивести систему підвищення кваліфікації на більш високий та якісний рівень, а синергія різних форм навчання – зробити процес більш ефективним та результативним.